lisaismakingmemories.reismee.nl

Verhaal deel 1 roadtrip

Donderdag 27 april vlogen Johan en ik 10 uur s’morgens van Amsterdam naar San Francisco voor een vlucht van 11 uur. De vlucht was voor mij een onderdeel waar ik het meeste tegenop zag. Dit omdat ik sinds mijn auto ongeluk in 2011 na een half uur liever ga lopen of liggen. Na 2 uur vliegen was ik het aardig zat, tja dat is niet bepaald een goede timing.

In San Francisco aangekomen zijn we naar het hotel gegaan, de lokale tijd was 16 uur maar in Nederland 1 uur snachts. We waren die dag al sinds 5 uur smorgens wakker en besloten om even op te frissen en een dutje van een uur te doen, zodat we daarna wat konden eten. Echter hebben we de wekker genegeerd en 13 uur lang geslapen. Dat is ook een manier om een jetlag te overwinnen. Het is namelijk 9 uur tijd verschil met Nederland.

De volgende ochtend vrijdag 28 april waren we fris en hadden zin om San Francisco te verkennen. We zijn als eerste naar het eiland Alcatraz geweest om een bezoek te brengen aan “the Rock”. Van daaruit heb je een prachtig uitzicht over de skyline van San Francisco en konden we de Golden Gate Bridge voor het eerst goed zien.

Tijdens de audio rondleiding kregen we te horen hoe de bewaking en hun gezinnen op het eiland leefde naast de grote zwaarbewaakte gevangenis. Indrukwekkend om te zien hoe het was om als gevangene te leven op een cel van 2 bij 3 meter. Je sliep zo ongeveer met je hoofd of voeten in de plee. Daarnaast werd er verteld over het luchten van de gevangene. Als je niet gehoorzaamde, dan werd je 2 weken in een pikdonker en natte isoleercel gestopt. Er zijn over de jaren ongeveer 14 ontspanningspogingen geweest geweest waarvan er geen enkele geslaagd is. Echter zijn er wel drie 3 mannen via de luchtkanalen uit de gevangenis gekomen, of ze het vasteland levend bereikt hebben is onbekend en zeer onwaarschijnlijk.

De beplanting op het eiland is heel bijzonder, er zijn veel exclusieve dingen. De dieren en natuur zijn beschermd. De gevangenis is 1963 dicht gegaan vanwege de te hoge onderhoudskosten en omdat men vond dat gevangenen meer opgevoed moesten worden dan gestraft.

Nadat we ontsnapt waren uit Alcatraz, zijn we de stad zelf gaan verkennen. Pier 39 is de plek van de zeeleeuwen aan Fishermans Wharf. Het is een keer voorgekomen dat er op pier 39 wel 1700 zeeleeuwen lagen. Gemiddeld liggen er 300. Je kan je wel indenken dat het er dan een kabaal is en dat het er mega stinkt.

San Francisco is een bijzondere stad die gebouwd is op steile heuvels. Het hoogste punt is Lombard street. Je ziet veel Victoriaanse huisjes van hout met mooie versieringen en kleuren. Het onderhoud in de vorm van schilderen kost een fortuin. De overheid zag dan ook liever appartementencomplexen verschijnen in de jaren zeventig. De Golden Gate Bridge was een mooie stop met de bus. Met de sightseeing bus hebben we de stad goed kunnen zien en de dag nuttig gebruikt om een goede indruk van de stad te krijgen. We hebben helaas maar 1 volle dag hier gehad.

Zaterdag 29 april is een reisdag en hebben we ons verplaatst van San Francisco naar South Lake Tahoe. Een mooie eerste roadtrip. We hebben namelijk heerlijk zonnig weer en prachtige uitzichten onderweg gehad. Waar het in San Francisco 22 graden was, onderweg naar South Lake Tahoe was het 26 graden, smorgens in South Lake Tahoe toen we opstonden was het -1 en ligt er sneeuw en zijn de pistes open. We zouden nu zelf ook wel de berg af willen, helaas hebben we onze spullen niet mee om te boarden.

Zondag 30 april hebben we met de auto rond Lake Tahoe gereden. Lake Tahoe is een groot zoetwatermeer in de Amerikaanse Sierra Nevada, op een hoogte van 1898 meter, op de grens tussen Californië en Nevada. Met 501 meter diepte is Lake Tahoe het op een na diepste meer van de Verenigde Staten. Het meer is in de ijstijd gevormd door schuivende gletsjers. Onderweg genoten we van prachtige uitzichten van het meer en de omgeving met besneeuwde bergen. Er is hier zoveel sneeuw gevallen dat niet alle paden begaanbaar zijn. Tussendoor hebben we gepicknickt bij een strandje aan het Lake Tahoe. Cave Rock en Emerald Bay vonden wij de mooiste plekken van de route rondom het meer.

Johan heeft als plan om tijdens deze vakantie zijn bierapp bij te werken met leuke buitenlandse exemplaren. Mijn doel is vooral genieten dat ik eindelijk in Amerika ben en op weg ben richting mijn familie en jullie zo nu en dan op de hoogte kan houden van onze roadtrip.

Karin zomerdijk

Nou wat genieten Johan en liza leuk die verhalen wij zij daar ook geweest zo herkenbaar ik ga jullie volgen veel plezieeeeeer ????????

Elise

Leuk hoe je het beschrijft! Gals er vooral mee door, kunnen wij in Nederland ook een beetje meegenieten. Veel plezier????

Ellen kidder

Leuk om julie belevenissen te lezen. See you in a couple of weeks!!!

Tjerk

Goed van jullie te horen, leuk om te lezen en zeer leerzaam bovendien!

Groet,

Tjerk

emmy

Geweldig , wat leuk dat Ik mee mag lezen, geniet van je vakantie saampjes